15 sierpnia 2018

Motywacja




Każdy z nas posiada wiele marzeń, planów i celów. Do osiągnięcia każdego z nich potrzebna jest motywacja. Nie obawiajcie się, nie będzie to post coachingowy (osobiście nie przepadam za mowami motywacyjnymi i rewelacjami głoszonymi przez coachów). Nie zrozumcie mnie źle, w motywowaniu innych nie ma nic złego, wręcz przeciwnie. Rozwój osobisty jest ważny, ale trzeba uważać, kogo słuchacie. Co mam na myśli? Jeśli szukacie motywacji, to skupcie się na sprawdzonych sposobach, przede wszystkim opartych na badaniach naukowych i rzetelnej wiedzy.
Najczęstszym mitem powielanym przez coachów jest wyobrażanie sobie, że cel został już osiągnięty.
Dlaczego to nie działa? Oczywistym jest to, że wizualizacja gotowego efektu jest bardzo przyjemna. Niekiedy działa bardzo motywująco, ale jest to efekt krótkotrwały, który utrzymuje się do pierwszej porażki, jaką możecie napotkać. Co zatem można robić zamiast tego? Wizualizacji najlepiej użyć do wyobrażenia sobie drogi do osiągnięcia celu tj. wyobraź sobie, że przechodzisz każdy etap, który jest niezbędny do spełnienia marzenia. Na przykład jeśli chcesz schudnąć, nie wyobrażaj sobie siebie ze zgrabną sylwetką, tylko skup się na krokach do osiągnięcia tego: zmianę nawyków żywieniowych, rozpoczęcie ćwiczeń itp. Dzięki temu droga, która Cię czeka, będzie wydawała się łatwiejsza.
Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie Kalifornijskim przez Lien Pham i Shelley Taylor udowadnia tę tezę. Eksperyment polegał na zebraniu trzech grup studentów przed egzaminem; grupa nr 1 to studenci, którzy wyobrażali sobie, że uzyskali już dobrą ocenę, nr 2 studenci, którzy wizualizowali proces nauki oraz grupa nr 3, czyli grupa kontrolna bez symulacji. Dodatkowo, każda z grup musiała notować, ile czasu dziennie poświęca na naukę do egzaminu. Wyniki eksperymentu były następujące:
Grupa nr 1 dostała najgorsze oceny, ponadto spędzili najmniej czasu na nauce. 
Grupa nr 2 wypadła najlepiej, uzyskała średnio 8 punktów więcej niż grupa nr 1, poza tym spędzili więcej czasu na nauce. 
Grupa nr 3 wypadła lepiej niż grupa nr 1.            

Wniosek? Wizualizacja osiągniętego celu nie motywuje do podjęcia działań. Natomiast wyobrażenie aktywności, które należy podjąć, aby osiągnąć cel, pozbawia nas lęku do działania, dzięki czemu szybciej zabieramy się do pracy.
Jak podtrzymać motywację?     
Czym właściwie jest motywacja? Jest to proces zapoczątkowujący działanie, kierujący nim i podtrzymujące je. Motywację można opisać również poprzez czynnik motywacyjny (mówiąc najprościej jest to cel, który chcemy osiągnąć np. nauka nowego języka) oraz czynnik wolicjonalny (siła woli, gotowość na rezygnację z czegoś, aby osiągnąć cel np. poświęcenie godziny dziennie na naukę).  Z obu definicji motywacji można wysnuć wniosek, że w całym procesie najważniejsza jest chęć podjęcia działania oraz podtrzymanie aktywności w celu osiągnięcia celu. W drugim etapie kluczową rolę odgrywa silna wola.
Jak ćwiczyć silną wolę?              
Profesor Roy Baumeister przeprowadził badania nt. silnej woli i samokontroli. Porównał je do mięśni, ponieważ ulegają zmęczeniu oraz można je ćwiczyć.      
Ćwiczenie silnej woli jest łatwiejsze niż może się wydawać i można je robić na wiele sposobów:
1. Kilka razy dziennie przypominaj sobie o wyprostowanej postawie ciała.          
2. Poświęć kilka minut dziennie na używaniu niedominującej ręki.          
3. Powstrzymuj się od przeklinania.        
4. Wykonuj przez parę minut dziennie test Stroopa:
Polega na jak najszybszym przeczytaniu koloru czcionek, którymi zostały napisane poniższe wyrazy:
Obraz pochodzi z www.paranormalnie.pl

W jaki sposób działają powyższe ćwiczenia?     
W każdym z podanych ćwiczeń można zauważyć wspólne elementy: należy się skupić przy ich wykonywaniu oraz mogą wywołać efekt dyskomfortu. Dzięki temu jesteśmy zmuszeni do monitorowania zachowań, co za tym idzie stopniowo wzrasta nasza samokontrola i silna wola.

W kolejnej części nt. motywacji poruszę m.in. rolę wsparcia otoczenia, sposoby wyznaczania celów oraz kwestię pozytywnego myślenia i odrzucenia negatywnych emocji w procesie motywacji.

Źródło:
S. K. Ciccareli, J. N. White, „Psychologia”, Rebis, 2015, s. 342-349            
Strefa Psyche Uniwersytety SWPS           
Ilustracje:
www.canva.com



1 komentarz:

  1. Witam. Ćwiczenie przerobione. Jednak n a mnie wizualizacja celu działa,

    OdpowiedzUsuń